• Pn - Pt : 8:30 do 15:30
  • So - Ni : nieczynne

EUROPEJSKI DZIEŃ PROFILAKTYKI UDAROWEJ

EUROPEJSKI DZIEŃ PROFILAKTYKI UDAROWEJ

EUROPEJSKI DZIEŃ PROFILAKTYKI UDAROWEJ 10 maj

 

 

10-go maja przypada Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej. Jest to dzień, w którym prowadzone są różnego rodzaju kampanie oraz happeningi mające na celu poszerzać wiedzę społeczeństwa na temat udaru. Jednym z głównych założeń jest także okazywanie wsparcia oraz pomocy osobom, które przeżyły udar.
Najwięcej, bo aż ok. 80% udarów dotyczy mózgu. Jego przyczyną jest przeważnie zwężenie, bądź zamknięcie światła naczynia, które doprowadza krew do mózgu. W Polsce ta choroba dot. ok. 70 tysięcy osób rocznie, z czego 30% z nich niestety umiera. Jest to bardzo poważna choroba, która wymaga natychmiastowej reakcji w chwili pojawienia się.

Wyróżnia się udar krwotoczny w skład, którego wchodzą: zakrzepowo-zatorowy, zatorowy oraz hemodynamiczny. Dotyczy on około 90% wszystkich przypadków. Innym rodzajem jest udar krwotoczny, do którego należy krwotok śródmózgowy.

Wśród najczęstszych przyczyn wymienia się przede wszystkim nieprawidłowy styl życia, a więc złą dietę i brak ruchu. Bardzo często powiązany jest z osobami otyłymi, mającymi nadciśnienie oraz cukrzycę. Najbardziej narażone są osoby, które ukończyły 55 rok życia, jednakże nie jest to regułą. Częściej doznają go mężczyźni.
Objawy udaru zależne są od miejsca uszkodzenia mózgu. Jednym z pierwszych może być zarówno ból głowy, jak również mogą pojawić się wymioty oraz mdłości. Osoba, u której dochodzi do udaru przeważnie traci przytomność i zapada w śpiączkę. Następnie dochodzi do porażenia części ciała, sztywności karku oraz opadania kącika ust. W większości przypadków następstwem jest afazja, czyli zaburzenie pewnych mechanizmów, które programują czynności mowy. Innymi symptomami, które mogą wskazywać udar są amnezja, padaczka, zaburzenia mowy, urojenia, omamy, utrata świadomości.
Należy podkreślić, iż istnieją sposoby, aby uniknąć udaru takie, jak zachowanie odpowiedniej diety oraz uprawianie aktywności fizycznej.

Powrót do bloga